Otázky k SZZ: Vizuální kultura v evropské historii ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** 1.Význam objevů parietálního umění a prehistorických mobilních artefaktů pro výklad počátk člověka v 19. století. Dopad neolitické revoluce pro utváření evropské kulturní krajiny, architektury, uměleckých motivů a témat i kulturních kategorií (prostor a čas). Charakte pravěké vizuální kultury a jejich současné prezentace a interpretace a dopad v současné (vybrané příklady); 2.Význam vizuální kultury starověkých civilizací (včetně písma) pro utváření evropské kult vyberte konkrétní příklady, definujte a pracujte s pojmy (kultura – tradice – kánon – ko – figury vzpomínání – identita …), zabývejte se možnostmi kulturních přenosů a snažte se kulturního sjednocování Evropy; 3.V úvodu definujte pojmy starověk – antika, antiku vymezte v prostoru a čase a s pomocí z uměleckohistorické chronologie. Dále se pak zaměřte na vybrané příklady vztahů antické s vizuální kultury (historické, mytologické, biblické, biografické příběhy, poezie, divade cestopisy, popisy uměleckých děl a staveb, krajin a míst apod., – vázové malířství, arch plastika, nástěnné malby, mozaiky, volné sochy, sochařské kompozice atd.; 4.Vyložte postupné utváření obrazu antiky v evropských dějinách 15. až 19. století na poza společenského, kulturního a politického vývoje a v rámci proměn procesů a konceptů vzděl a vztahu k minulosti. Jaké antické památky, tvůrčí postupy, principy, kánony, myšlenky a vás ovlivnily moderní evropskou vizuální kulturu? 5.Dějiny obrazu mezi pozdní antikou a počátkem renesance. Proměny funkce obrazu ve společn postavení umělce ve společnosti: uveďte historické mezníky tohoto procesu. Stručně chara a v čem se liší vizuální kultura klášterů, dvorů a měst. Snažte se vymezit kulturní regi Západu – kulturní geografie z hlediska vizuální kultury; 6.Objevování středověku – retrospektivní pohled z hlediska národních hnutí 18. a 19. stole středověkého umění a architektury ve vizuální kultuře 18.–20. století a v jejích ideovýc (konkrétní příklady). Počátky institucionální péče o hmotné kulturní dědictví národů; 7.Počátky a šíření vizuální kultury renesance. Vymezte (v čase a prostoru) a charakterizuj regiony (a osobnosti) vizuální kultury křesťanského Západu v 15.–16. století z hlediska tradicím a inovacím a v rámci politických i konfesních kontextů; 8.Proměny funkce obrazu (umění) a postavení umělců ve společnosti v průběhu 15.–19. stolet do současnosti). Profesní příprava umělců - uveďte významné kulturně historické předěly Užití pojmů „ umění“ – „umělec“ – „řemeslník“ – „obraz“ v kontextu doby; 9.Teorie uměleckých stylů: umělecké žánry, typy, styly a stylové mody jako prameny k pozná štěpícího světa křesťanského Západu v 17.–18. století. Vizuální kultura 17.–18. století urbanismus, malířství, grafika, kresba, sochařství) jako společenská (názorová) reprezen regulace); 10Antropologický obrat kolem roku 1800 a jeho důsledky – charakterizujte s pomocí příkladů vizuální kultury. Funkce obrazu (umění) a postavení umělce ve společnosti. Vztah k minul budoucnosti jako téma vizuální kultury „dlouhého 19. století“ (architektura, urbanismus, malířství, sochařství, knižní ilustrace, muzea a galerie); 11Charakterizujte pojmy klasicismus, neoklasicismus, romantismus, symbolismus. V souvislos jednotlivými uměleckými styly a směry uveďte umělce, kteří by mohli být jejich výraznými a konkrétního umělce, který v oblasti malířství představuje velmi důležitou spojnici mez počátkem 19. století; 12Co si lze představit pod pojmem obraz ve smyslu figury, obraz ve smyslu vytvoření si obr obraz jako umělecké dílo. Je vizuální vjem a vytváření (si) obrazu, záležitostí, kterou zrak, jako vizuální nástroj, nebo je toto vnímání komplexnější, včetně zapojení dalších 13Charakterizujte základní principy lineární perspektivy a jejího využití při konstrukci a iluzivního obrazového prostoru. Lze se, v rámci zkoumání této problematiky, opřít o konk souvislosti? 14Uveďte základní charakteristiku uměleckého směru impresionismu. Soustřeďte se na specifi s linií a barvou a případná specifika budování obrazového prostoru. Jmenujte alespoň dva malíře, jejichž tvorba představuje čistou polohu impresionistické malby. Jmenujte dva vý postimpresionismu a stručně charakterizujte jejich tvorbu; 15Snažte se charakterizovat a komparovat historismus, akademismus a realismus v rámci vizu (malířství, sochařství a architektura). Jmenujte výrazné představitele u nás a v Evropě. 16V čem lze v oblasti evropského malířství spatřovat jedinečnou úlohu tvorby Paula Cézanna míry lze spojovat jeho dílo s impresionisty a v čem lze jeho malbu chápat jako krok k no konstrukce obrazového prostoru? Jmenujte umělecký směr, který z tvorby Paula Cézanna výr 17Co se děje v kubistické malbě a kubistickém sochařství se zažitými principy konstruování prostoru a budování objemů? Uveďte alespoň dva evropské umělce, kteří stáli u zrodu kubi v daném období paralely v české vizuální kultuře, včetně architektury? 18Umělecká avantgarda počátku 20. století. V oblasti vizuální kultury uveďte důležité souv společenskými a politickými událostmi prvních tří dekád 20. století v Evropě. Jmenujte o oblasti malířství, sochařství a architektury v období Výmarské republiky. Charakterizujt oblasti abstraktního umění jmenujte alespoň tři umělce; 19Osobnost Andy Warhola a pop art. Charakterizujte základní principy pop artu a jeho místo společnosti ovlivňované reklamou, filmem, fotografií a médii; 20Osobnost Marcela Duchampa a vliv jeho díla na tvorbu dalších generací umělců 20., ale i V čem spočívá hlavní přínos Duchampova pohledu na uměleckou tvorbu? Stručně charakterizu performance, konceptuální tvorbu, land art, body art, umění a veřejný prostor.