Modelová témata diplomových prací ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Seznam volitelných témat DP není v žádném případě určující, natož vyčerpávající. Následují proto třeba chápat spíše jako inspiraci. Vyučující DMEK preferují, zvolí-li si student dle zájmů a možností (jazyky, schopnost práce s archivním matriálem) téma DP samostatně, po ne příslušným vyučujícím. Vedoucím DP může být kterýkoli z vyučujících skeletových předmětů n vedoucím programu) kterýkoli další vyučující z FHS UK či externista; téma musí ovšem spada evropských kulturních dějin. prof. Nešpor • Vývoj konkrétního náboženského společenství (např. metodistické farnosti ve Slaném) v hi sociálních souvislostech (Nešpor) • Konfesní identita náboženského společenství (kupř. propagátorů Starokatolické církve) ne postavy společenského a kulturního života (třeba Jaroslava Kvapila) v historických a soc souvislostech (Nešpor) • Religiozita konkrétního náboženského / lokálního / sociálního / kognitivního společenstv sociologie náboženství (Nešpor) • Projevy náboženství ve veřejném prostoru (kupř. veřejné obřady a truchlení po smrti Václ (Nešpor) • Import náboženských idejí do české společnosti 19. až 21. století (např. misie Svědků Je meziválečném období) (Nešpor) • Religiozita imigrantů a její recepce v české společnosti, zejm. v případě islámu (Nešpor • Vývoj kremačního hnutí a pohřbů žehem v konkrétním regionu (např. na Mostecku) (Nešpor) • Umělecké, především literární ztvárnění religiozity v díle konkrétního českého či evrops (např. biblické motivy v písních Karla Kryla) • Vliv religiozity na akademickou práci konkrétního českého či evropského humanitního / so či vědecké školy (např. ateismus Ivana Svitáka) • Odborná činnost a veřejné působení konkrétního humanitního / sociálního vědce v české sp století (např. neúspěšná politická kariéra I. Arnošta Bláhy) prof. Pešek • Proměny podílu antické kultury v universitních/školních programech 16. až 19. století • Studenti z Čech ve Vídni v 60. letech 15. století/ 60. letech 18. století/ v roce 1900 v • Docent vídeňské university Tomáš Masaryk • Vrchlického doktorandi • Schiller jako profesor a vědec • Obraz Ameriky /Afriky, Austrálie/ Asie ve školních atlasech a učebnicích 16.-18. století • Petrus Ramus a jeho význam pro české renesanční školství • Albert Einstein v Praze • Pražské universitní extense okolo 1900 • Lex Mareš • Profesoři UK v čsl. parlamentu 20. let prof. Matoušek • Náměty pro bakalářské a diplomové práce ke stažení [ URL "DMEK-46-version1- matousek___temata_na_bakalarske_a_magisterske_prace.pdf"] doc. Horský • Práce psané metodikou dějin pojmů a idejí, vždy zaměřené na vybraný okruh textů resp. vy Jednalo by se o pojmy, jako je církev, zbožnost, spása, magie, vývoj, čas, přirozenost, prostor. Konkretizace tématu dle domluvy se zájemci.